Wednesday, March 25, 2009

Beca Pak Haji Sa'ad (Terkini)

Tidak gah, tiada hiasan, namun istemewa. Itulah beca Pak Haji Sa'ad, satu-satunya beca yang masih beroperasi di Pekan Matu. Menurut rakan-rakan sepejabat, terdapat sebuah lagi beca di Pekan Matu tetapi sudah berada di 'hujung jalan'. Jadi tinggallah beca Pak Haji Sa'ad, setia menyediakan perkhidmatan sekadar yang termampu. Warga emas yang tidak berupaya untuk berjalan jauh, tong-tong gas merupakan pelanggan setia beca Pak Haji Sa'ad.

Hari ini kebetulan beca Pak Haji Sa'ad 'berlabuh' di perkarangan Pejabat Daerah Matu namun Pak Haji Sa'ad sendiri tidak kelihatan. Jadi saya rakamkan saja beca tanpa tuannya.

Dan petang tadi, beca Pak Haji Sa'ad kelihatan di perkarangan Pekan Matu. Pak Haji Sa'ad pula sedang berehat dari kepanasan matahari di Medan Selera Matu.

Beca Pak Haji Sa'ad - lambang ketekunan manusia yang mahu terus relevan dengan masa.

Kemaskini.

Hari ini, 7 April - saya terserempak dengan Pak Haji Sa'ad bersama beca dan penumpang setianya. Mengayuh beca dengan penuh semangat untuk menghantar penumpangnya ke kampung berdekatan. Sempat bersalaman dengan Pak Haji Sa'ad, beliau begitu mudah mesra - satu kemestian dalam khidmat becanya kepada masyarakat setempat.

Selamat maju jaya, Pak Haji Sa'ad.


No comments:

Post a Comment