Monday, March 9, 2009

Tiga Abdul - Warna-Warni Dalam Hitam Putih

Bagaikan satu kebetulan, kisah 'Tiga Abdul - Evergreen In Black & White' merupakan antara posting terawal saya dalam blog 'sakaidana'. Malam ini, TV2 menyiarkannya semula dan saya sedang tercari-cari cerita baru untuk 'Bangau O Bangau'. Pastinya tiada yang lebih baik daripada Tiga Abdul.

Tiga Abdul - cerita manusia gila harta. Gila harta, belit membelit - namun siapa membelit siapa? Ular dalam kisah Bangau O Bangau? Bukan, bukan sang ular tetapi 'kita' yang be
rgelar manusia. Kita mudah lupa, kita mudah leka dan kita mudah gila kerana harta.

Kita mudah lupa, kita mudah leka dan dengan mudah juga kita 'kena jual'. Begitu mudah, ular membelit ular, namun ular tetap ikhlas dalam Bangau O Bangau. Sampai bilakah kita harus belit membelit seperti ular sedangkan ular sudah lama ikhlas dalam Bangau O Bangau.

Di sebalik alasan kegilaan kita, keadilan atau ketidak-adilan pula menjadi perhitungan. Siapa adil, siapa tidak. Tetapi bila gila sudah menguasai diri, tiada lagi keadilan di mata. Gila tetap gila.

Namun kita sebagai manusia biasa, pasti akhirnya akan ditunjukkan jalan yang benar. Dan Tan Sri P. Ramlee sentiasa 'menggambarkan' yang terbaik untuk kita. Satu pengajaran, satu peringatan agar kita hidup tanpa penyesalan!

Menyesali bukanlah satu keaiban, memaafi bukanlah satu penghinaan. Setiap kejadian adalah satu pengajaran dan kita semua adalah insan yang harus mempelajarinya.

Fikirkan ...


No comments:

Post a Comment