Thursday, March 19, 2009

Membasmi Kemiskinan Melalui STF

Dimulakan pada bulan November 2008, projek pembasmian kemiskinan melalui program Sejahtera Task Force (STF) yang melibatkan 25 orang peserta di Kpg. Tian, Matu telah menampakkan perkembangan positif. Projek kendalian Jabatan Pertanian ini melibatkan penternakan ikan keli dalam sangkar, pembuatan kuih-muih serta latihan menjahit.

Bagi memastikan kejayaannya, YB Datin Hajah Fatimah Abdullah, Menteri Muda di Jabatan Ketua Menteri dan Menteri Muda Pertanian yang juga ADUN N.50 Dalat telah melawat untuk meninjau sendiri projek berkenaan pada 17 Mac yang lalu. Gembira dengan perkembangan yang menggalakkan, beliau menasihatkan para peserta agar terus berusaha untuk mempertingkatkan kemahiran untuk memperbaiki taraf hidup keluarga mereka melalui projek yang dilaksanakan.

YB Datin Hajah Fatimah disambut oleh para peserta

Sempena lawatan berkenaan juga, YB Datin Fatimah telah memperkenalkan 'Nasi Kombo Ikan Keli' yang merupakan hasil daripada ternakan ikan keli oleh peserta program. Beliau menyeru para peserta untuk mempromosikan produk ini pada pesta dan keramaian-keramaian yang bakal diadakan di sekitar Bahagian Mukah. Bagi penggemar masakan ikan keli, nasi kombo ikan keli yang disediakan dalam pelbagai masakan tradisional Matu merupakan hidangan yang mesti dinikmati.

Antara masakan yang disediakan untuk Nasi Kombo Ikan Keli


Cadangan hidangan oleh YB Datin

Inilah dia .... Nasi Kombo Ikan Keli Kpg. Tian, Matu

Sebelum mengakhiri lawatan beliau, YB Datin Fatimah turut melawat pameran projek serta beberapa sangkar ikan keli di sekitar Kpg. Tian.


Antara tetamu yang turut hadir pada lawatan berkenaan ialah YB Encik Abu Seman b. Jahwie, ADUN N.38 Jemoreng, Ketua Jabatan serta Ketua Masyarakat tempatan.

No comments:

Post a Comment