Saturday, June 13, 2009

Kaul Kpg. Sg. Kut Muara 2009

Kaul Kpg. Sg. Kut Muara 2009 telah diadakan pada 2 Jun yang lalu, dengan perarakan 'serarang' sebagai kemuncaknya. Beberapa aktiviti sampingan telah diadakan beberapa hari sebelumnya, termasuklah Pertandingan Karaoke, Pertandingan Sayuran Hidup, Menganyam Ketupat, Memancing, Bolasepak dan beberapa lagi.

Seawalnya jam 7.00 pagi pada 2 Jun, penduduk kampung mula berkumpul di Dewan Serba Guna Kpg. Sg. Kut Muara untuk acara jamuan dam hiburan.


Tepat jam 10.00 pagi, tiga buah 'serarang' yang ditempatkan di dewan berkenaan akan dibawa ke dalam sebuah bot untuk diarak sepanjang sungai (Sg. Kut) ke arah hujung kampung di bahagian hulunya.

Bot-bot lain yang dinaiki penduduk kampung akan mengiringi bot yang membawa 'serarang' secara berkumpulan.

Penglibatan penduduk dari semua peringkat umur, biarpun di bawah panas terik matahari.

Lokasi untuk 'serarang' pertama di hujung kampung, di bahagian hulu sungai. 'Serarang' akan didirikan di bawah sebatang pokok besar yang dipanggil pokok 'baper'. Baki dua 'serarang' akan diarak semula ke bahagian hilir di sepanjang Sg. Kut menuju ke lokasi kedua.

Lokasi untuk 'serarang' kedua ialah di bahagian muara Sg. Kut. 'Serarang' akan didirikan di bawah pokok 'baper' yang lebih kecil kerana pokok besar yang asal telah mati beberapa tahun yang lalu.

'Serarang' terakhir akan diarak ke bahagian hujung kampung di hilir Batang Igan.

Seperti dua 'serarang' terdahulu, 'serarang' ini juga didirikan di bawah pokok 'baper'.

Terdapat banyak pokok 'baper' di kawasan ini pada satu ketika dulu, namun keperluan pembangunan telah menyebabkannya ditebang.

Inilah 'persembahan' di setiap lokasi 'serarang' - untuk kesejahteraan semua.

Walau apapun caranya, kepada siapapun ianya dipinta, untuk apapun tujuannya - 'KITA' tetap mempunyai peranan masing-masing. Terus berusaha (untuk yang terbaik) dan kita akan mendapat yang terbaik.

5 comments: